Cikkajánló: "Engem sosem kaptak el" interjú Nikon One graffiti művésszel

Tegnap nyílt meg a Telepen Luxury of the Dirt címmel Nike One graffiti művész kiállítása. Ennek apropójából a hg.hu szerkesztősége interjút készített vele, amelyet itt olvashattok. Képes beszámolót az eseményről pedig a Telep Facebook oldalán találtok! 

hg.hu: A graffiti szubkultúrából mára saját formanyelvvel és szabályokkal rendelkező, a mainstream művészet által is ismert és alkalmazott műfajjá vált. A világ legnagyobb múzeumai rendeznek graffiti kiállításokat, a legismertebb firkászok alkotásait milliókért árverezik el, neves márkák kampányokat és arculatokat építenek a graffiti által ihletett stílusra. Miközben a műfaj egy része ilyen módon legalizálódott, a városok szerte a világon erőteljes lépéseket tesznek a vandalizmusnak kikiáltott klasszikus falfirkák ellen. Hol a graffiti helye ma, és mi lesz vele a jövőben?

 

Nikon: Az utcai firkálás jellegzetesen a 20. század jelensége, és szerintem évtizedeken belül el fog tűnni az egész. Annyira alakulnak át a városaink modernné, tisztává, márvánnyá és üveggé, hogy egyszerűen nem lesz helye a graffitinek és ki fognak kopni a városból, vagy csak nagyon kevesen fogják csinálni. Én nem Mad Max jövőben gondolkodom, szerintem inkább minden szép és tiszta lesz, például kijön majd egy gép a földből és letisztítja a graffitit a falról.

Hogy miért lett divatos a graffiti? Ezt egy definícióval tudom jellemezni: annyira körül vagyunk véve mű dolgokkal, hogy az emberek szeretnének valami életszagút érezni - főleg azok, akik sosem voltak ilyesmi közelében. Úgy érzem, hogy azért kapták fel, mert életteli, és divatos lett élni. Ez egy nyers, pofátlan, emberi, természetesnek tűnő dolog, amit sokan szeretnének a magukénak érezni.

A graffiti valóban mainstream lett, de ez azt jelenti, hogy az alkotók kapnak megrendeléseket, magyarul: tudnak maguknak kaját venni. Úgyhogy ez így mindenkinek jó. Én még mindig nem szoktam meg a hírnevet, de például történt olyan is, hogy beléptem egy neves irodába aminek a falait én festettem ki, és az ősz hajú vezető jön elém lelkesen kezet fogni hogy “Te vagy Nikon? Király vagy, apám!”