Tanító tér 3.0: Edukációs környezetek különleges építészeti megoldásokkal

Az eheti sorozatunk harmadik témája a különleges építészeti megoldások a felhasználói csoportok figyelembe vételével. Szintén Georgio Ponti ihlette a bejegyzést, múlt hét pénteken, az OFI által szervezett Tanító tér konferencián. Nézzük, milyen különleges megoldásokkal épülnek iskolák a világ különböző pontjain. Egy épület megtervezésénél figyelembe kell venni azokat a felhasználói csoportokat, akik az adott létesítményben mozogni fognak. Így van ez az iskolák esetében is és szerencsére egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szakemberek, hogy akár más szakmákkal karöltve alakítsák ki a felhasználók számára legideálisabb tereket, s ennek rendeljek alá az épület megjelenését, dizájnját is.

Dandenong-High-School-Exterior-2-800x488.jpg

Dandenong-High-School-Interior-1-800x602.jpgÍgy történt ez a Dandenong High School (Ausztrália) esetében is. Ez a középiskola tökéletesen leképezi a modern kortárs tanítási módszereket. A tereket a különböző személyiségek igényeinek kielégítésére szabták, beleértve a tanulási és szociális felületeket is. A közösségi részeket – brit antropológusok és evolúciós biológusok kutatásai alapján – az ideális 150 főre tervezték és minden 50-es csoportot 3 tanár vezet. A csoportmunkához hozzáillesztették a különböző téri kialakításokat is, ahol a diákok hatékonyan együtt tudnak működni. Az épület külső megjelenését a környéken gyakori anyagok kreatív felhasználásával alakították ki, ami az épületnek ízléses és kellemes megjelenést kölcsönöz. A színeknek is fontos szerepe van, megkülönböztetik a közösségi épületeket egymástól, valamint az egyes épületeknél már messziről mutatják az épülethez képest eltérő színű falfelületek, hogy merrebejutni az épületbe.

 

A mai másik példánknál már egy kicsit ki kell, hogy lépjünk a szigorú értelemben vett edukációs környezetekből, ugyanis az izlandi Vikurskoli nem csak oktatási környezetként szolgál, hanem a helyi közösség központja is: könyvtár, rekreációs intézmények, óvoda és szociális terek is megtalálhatóak benne. Az épület külső megjelenésében egy modern intézmény képét mutatja, viszont a felhasznált anyagokat és technikákat tekintve a tradícionalitás kiemelkedően fontos szempont volt a tervezés folyamatában. Az épületkomplexum egyik fala hagyományos izlandi tőzeggel fedett kőből készült, ami ezáltal oktatási eszközként szolgál az intézmény számára, és – akárcsak a Kingsmead, vagy a METI projekt esetében – hatással van a gyermekek gondolkodására. Az blokkok egy képzeletbeli belső utca köré szerveződnek és minden korosztály külön bázissal rendelkezik, melynek központi magja az étkezőként és díszteremként is funkcionáló nagyterem. A tantermek különböző méretűek, a legnagyobb 120 nm és kisebb munkafelületekre osztható azoknál a feladatoknál, ahol a gyerekeknek együtt kell dolgozniuk kisebb csoportokban. Az egész komplexum egy park közepén helyezkedik el, amely hozzáférhető bárki számára, közösségi és rekreációs térként is funkcionál.

14430af78b_2.jpg

924e18e3fe_sm.jpg