Beszámoló: Tanító Tér konferencia

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) pénteken megszervezett Tanító tér konferenciájának a célja volt elősegíteni olyan edukációs környezetek kialakítását, amelyek megfelelő körülményeket biztosítanak az iskolai felhasználók számára: a diákoknak, a pedagógusoknak és az egyéb dolgozóknak.

A konferenciát  Dr. Varga Zoltán (közoktatás-vezetési főosztályvezető, Nemzeti Erőforrás Minisztérium) nyitotta meg, melyet Giorgio Ponti (építész - Centro per I'Innovazione e la Sperimentazione Educativa Milano, Olaszország, OECD szakértő) előadása követett: Úton az oktatási épületek minőségi kritériumrendszere és a fenntarthatóság felé. A Tanító tér projektet Lippai Edit és Réti Mónika mutatta be. Érdemes beszerezni az OFI-tól az "Ajánlások a minőségi iskolai infrastruktúráért" kötet. Egy rövid szünet után Fenntarthatóság és partneri tervezés az iskolai infrastruktúra kialakításában címmel következett egy kerekasztal beszélgetés, melynek keretei között Dr. Dúll Andrea, Dr. Kapy Jenő, Kovács Imre Attila és Sályi Lőrinc beszélgettek három előre ismertetett kérdésben. Az ebédszünet után kerültek megrendezésre a szekció előadások az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában, ami által kicsit visszautaztunk az időben és visszaültünk az iskolapadba, ahol berregett a csengő és gyerekek futkároztak a folyosón. Hat szekció előadásból lehetett választani, de sajnos egy időpontban voltak, úgyhogy mindenkinek csak egy előadást volt lehetősége megnézni. Szerencsére utána mindegyikről kaptunk egy rövid összefoglalást a Tanító Tér szakértői csoportjának köszönhetően. A zárszót végül Varga Attila, a kutatás vezetője mondta el.

A konferencia eseményei közül Giorgio Ponti építész előadására fogok reflektálni. Vagyis fogunk, Szijártó Ádámmal. Az építész előadása alapján néhány külföldi iskolát szeretnénk bemutatni egy négy részes sorozat keretein belül. Bemutatjuk azokat a példaértékű külföldi mintákat, amelyeket az előadáson láttunk, valamint környezeti kommunikációs aspektusból is reflektálunk rá. Az edukációs környezeteknek azért van fontos szerepük, mert nem csak önmagukban oktatási térként funkcionálnak, hanem társadalmi és szociális szerepeket is magukban foglalnak. Fontos, hogy teljes kontextusában tekintsünk az edukációs színterekre: vegyük figyelembe a felhasználókat és az épületet egyaránt, egymással kölcsönhatásban.